tiistai 23. helmikuuta 2016

Bensa- ja dieselmoottorien erot

Bensiinimoottori

Polttoaine sekoitetaan imuilmaan kaasarissa tai imusarjassa. Ottomoottorissa polttoaineseos saadaan syttymään sähköisellä kipinällä joka tulee sytytystulpista. Siitä syntyy palaminen joka etenee kohti palotilan reunoja alas. Bensiinimoottoreissa on se hyvä puoli että ne ovat hiljaisia vrt. dieselmoottoreihin. Miinuksena voidaan mainita että ottomoottoreissa kulutus on korkeampi.

Dieselmoottori

Dieselmoottorissa ei ole sytytystulppia vaan niiden tilalla on hehkutulpat. Dieselkoneissa on myös korkeampi puristussuhde kuin bensiinimoottoreissa. Toimintaperiaatteena on että sylinteriin imetään ilmaa kun molemmat venttiilit on kiinni puristustahdin alussa, ilma puristetaan kasaan joka kuumenee +500 celsiusta ja sitten sylinteriin sumutetaan polttoainetta puristustahdin lopussa. Ilman korkeasta lämpötilasta ja paineesta johtuen polttoaine syttyy itsestään. Palokaasujen räjähdysmäinen laajeneminen painaa mäntää alaspäin ja kampiakseli saa tämän liikkeen muuttumaan pyöriväksi. Palokaasut työnnetään männän palautusliikkeellä pakoventtiilistä ulos. Dieselkoneet on väännökkäitä ja vähemmän kuluttavia kuin ottomoottorit.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti