tiistai 23. helmikuuta 2016

Rengastyö

Elikkäs työnä olisi renkaiden vaihtaminen. Ennen kun laitat renkaita rengaskoneeseen kiinni niin ne voi käyttää ensimmäisenä rengaspesurin kautta jos ne on likasempaa mallia. Venttiilistä lasketaan ilmat pihalle ja kumi painetaan hieman kasaan koneen kyljessä olevalla puristimella jotta se lähtisi helpommin pois paikoiltaan. Sitten laitetaan rengas koneeseen holleille ja puristinleuat paikoilleen. Asetetaan koneen yläosa vanteen huuleen kiinni ja kone siirtää hitusen leukaa automaattisesti taaemmas ettei se naarmuta vanteen huulta. Pyöräytetään rasvaa renkaan reunoille ja kammetaan reuna pois vanteen sisäpuolelta ja asetetaan se koneen leuan yläpuolelle. Sitten pyöräytetään pikkuhiljaa koneella rengas pois paikoiltaan. 

Vanteen tasapainotus

Peltivanteisiin laitetaan lyöntipainoja jotka tulee vanteen huuleen kiinni. Alumiinivanteisiin taas liimapainoja joita laitetaan vanteen 'takapuolelle'. Painotuksessa tulee huomioida että kalibroi koneen oikein ettei tule vääriä arvoja. Ja painoja ei saa laittaa kun yhdelle kohtaa, ei ympäri vannetta. 

Kuvat lainattu Juuso Vainisalolta.




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti