tiistai 31. toukokuuta 2016

Moottorin purku- ja kasaus

Ja tästä kaikki lähti liikkeelle.



Ensimmäisenä työnä otettiin virtavehkeet pois tieltä. Jakopään luota koppa pois ja hihnan kiristimet löysättiin ja jakohihna pois paikoiltaan. Sitten vesipumppu ja sen hihna. 


Tämän jälkeen siirryttiin ottamaan pois imu- ja pakosarja. Kun nämä oli otettu pois niin venttiilikoppa auki, pultit irti ja nokat pöydälle. Kansi ruuvattiin pois ja käännettiin moottori ylösalaisin. Sitten öljypohja pois paikoiltaan.


Avattiin kiertokangen pultit ja ujutettiin männät pois sylintereistä. 

Näin kun kone oli levällään niin oli myöskin aika kasata se. Mutta ennen sitä katsottiin sylinteriputkiin onko niissä paljon kulumaa ja mitattiin kaikkien sylinteriputkien mitat omalla työkalulla. Männänrenkaat laitettiin puristustyökalun avulla kasaan ja työnnettiin männät varovasti takaisin sylinteriputkiin. Kiertokangen laakerit laitettiin paikoilleen ja pultit kiinni. Sitten ruvettiinkin kasaamaan konetta päinvastoin miten purettiinkin, katsottiin vielä että jako menee kohdilleen, pultit oikeaan momenttiin ja kone olikin valmis. Mainintana työhön että moottori kannattaa puhdistaa hyvin ennen kun alkaa työstämään ja näin on myös mukavampi työskennellä. Moottorin purkuun saattaa myös tarvita merkkikohtaisia työkaluja joihinkin osiin.

(Osa kuvista on hävinnyt entisen tietokoneen mukana niin jäi kuvien osalta vähän vajaaksi.)

Tekijät:

Jesse Oksanen
Juuso Vainisalo
Topi Ahonen

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti