tiistai 25. huhtikuuta 2017

Pakokaasumittaus

Tein pakokaasumittauksen omaan autooni, Volkswagen Golf IV 1.8T vm. 1999. Tästä autosta otettiin kierrosnopeus pakokaasumittauslaitteen anturin avulla moottorin kyljestä kun OBD-mittaus tuli pakolliseksi vasta 1.1.2001 jälkeen valmistettuihin autoihin. Euro-päästöluokitus on tässä autossa Euro 3.

Päästötestin tulos: Hyväksytty, päästöarvot lueteltuna:

Korotettu joutokäynti

Pyörintänopeus >2000
Lambda: Ohjearvo 0,97-1.03 - autossa 0.996
CO: Ohjearvo max. 0.3% - autossa 0.14%
HC: Ohjearvo max. 100ppm - autossa 28 ppm
CO2: Ei ohjearvoa - autossa 15%
O2: Ei ohjearvoa - autossa 0.03%

Joutokäyntinopeus

Pyörintänopeus: Ohjearvo 550-1000rpm, autossa 880rpm
CO: Ohjearvo max 0.5% - autossa 0.03%
HC: Ohjearvo max 100ppm - autossa 24ppm
CO2: Ei ohjearvoa - autossa 14.26%
O2: Ei ohjearvoa - autossa 1.03%

Ja mitä näistä arvoista voimme päätellä:

Lambda-arvo (AFR, Air-Fuel Ratio) on lähelle 1 eli moottori polttaisi 1kg polttoainetta 14,7kg ilmamäärää kohti, tämä olisi täydellinen palamisarvo.

CO (hiilidioksidi) - jos arvo olisi korkea niin se kertoisi siitä että moottori saa liian vähän ilmaa palamisprosessin aikana. Moottori saisi enemmän polttoainetta kuin se pystyisi polttamaan.

HC (hiilivety) - palamatonta polttoainetta, jos arvo korkea niin syynä voi olla huono sytytys taikka vuoto imupuolella.

CO2 (hiilidioksidi) - kertoo kuinka tehokkaasti moottori polttaa polttoainetta.

O2 (happi) - kertoo kuinka hyvin polttoaineen ruiskutus on säädetty.



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti